Algorytmy wyszukiwarek w zamyśle mają promować najlepsze dla użytkowników treści. Dobro użytkownika przyświeca w końcu twórcom kodu wyszukiwarek. W praktyce jednak, dobry tekst dla użytkownika, wcale niekoniecznie musi oznaczać dobrego tekstu dla wyszukiwarki. Praca copywritera polega nie tylko na pisaniu znakomitych tekstów z myślą o użytkownikach – copywriter musi też pisać z myślą o wyszukiwarkach. Bo pisanie dobrych tekstów SEO, to pisanie dla użytkowników i dla wyszukiwarek jednocześnie. Można więc powiedzieć, że pisanie tekstów SEO jest próbą pogodzenia ze sobą dwóch różnych kolorów. W tym tekście dowiesz się, jak wygląda efektywne pisanie SEO.
SEO a wyszukiwarki internetowe
Jednym z głównych celów pracy copywritera, jest spowodowanie, by napisany tekst znalazł się na dobrej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Jeśli tekst ląduje na górze pierwszej strony wyników, zapoznaje się z nim większa ilość użytkowników – to natomiast przekłada się na aktywne działania klientów.
Od czego zależy pozycja w rankingu wyszukiwania?
1. Nagłówki
Nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe. Nagłówki tytułowe H1 powinny zawierać najważniejsze nieodmienne frazy. Nagłówki mniejsze od H1, czyli H2 mogą zawierać frazy nieodmienne lub tak zwane long taile, czyli dłuższe wyrażenie kluczowe. Nagłówki od H3 i dalsze, powinny określać mniej ważne słowa kluczowe.
2. Słowa kluczowe
Słowami kluczowymi nazywa się pojedyncze słowa lub całe wyrażenia, wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Co ciekawe, słowa te mogą niekiedy niewłaściwie opisywać rzeczy, których ludzie szukają. Użytkownicy wcale nie są specjalistami używającymi żargonu branżowego. Mimo tego właśnie wpisywane przez nich słowa w wyszukiwarkach są tymi, których powinieneś szukać. Jeśli chodzi o poznanie słów kluczowych, z pomocą przychodzą odpowiednie programy. Przedstawię niektóre z nich. Można korzystać z nich bezpłatnie, z tym, że w większości pozwalają bez opłat uzyskać tylko ograniczoną ilość wyników w ciągu miesiąca.
- Moz Keyword Explore
- Keywordtad.io
- Ubersuggest
- Google Trends
- Google Search Console
- Google Keyword Planner
3. Kompozycja treści
Mówiąc o kompozycji treści, mam na myśli stosowanie list, tytułów i podtytułów. Dzięki wszystkim wymienionym zabiegom, treść staje się bardziej przejrzysta i dla użytkownika i dla wyszukiwarek. Czytelnik łatwo i szybko może znaleźć interesujący go fragment. A wyszukiwarki, łatwo „zorientują się”, o czym jest tekst.
Na dobre miejsce w rankingu, korzystnie wpływają również wszelkiego rodzaju multimedia. Użytkownicy mogą przecież w pierwszej kolejności poszukiwać grafik lub plików z filmami.
4. Ciągłe aktualizowanie treści
Wciąż aktualne treści także przyczyniają się do wyższego miejsca w rankingu stron. Wyszukiwarki po prostu „lubią”, gdy treści na stronie są poprawiane i aktualizowane – i po prostu dodawane. Dobrze przysłużyć się temu mogą artykuły na bloga umieszczonego w witrynie.
Monitorowanie wyników SEO
Wszystkie wyżej wymienione czynności, powinny przynieść określone efekty. I oczywiście powinno się sprawdzać, jak praktyki SEO oddziałują na parametry strony. Podczas monitorowania można sprawdzać:
- liczbę wejść na stronę
- ogólną widoczność strony, czyli jak często strona pojawia się dla szerokiego spektrum wyszukiwania
- widoczność strony na najważniejsze słowa kluczowe
- widoczność strony na frazy brandowe
- czas na stronie, spędzany przez użytkowników
- współczynnik konwersji, czyli ilu użytkowników wykonało preferowaną czynność w stosunku do wszystkich odwiedzających