Program lojalnościowy można porównać do romantycznego związku dwojga ludzi. Obie strony są blisko ze sobą, co wiążę się dla nich z pewnymi korzyściami. W takim związku mamy częstsze kontakty i świadomość, że partner, partnerka, posiada swoją niepomijalną wartość. W dalszej części tekstu dowiesz się więcej o programach lojalnościowych.
Program lojalnościowy to działanie marketingowe, motywujące klienta do stałego korzystania ze sklepu czy usług firmy.
Duże sieci spożywcze jak Lidl, Biedronka czy Intermarche, to tylko nieliczne przykłady dużych rynkowych graczy korzystających z tego typu strategii marketingowej. Klient na początku otrzymuje specjalną kartę lub instaluje aplikację mobilną. Później podczas płacenia przy kasie „okazuje” się tą kartą, przez co naliczana jest mu zniżka za całe zakupy lub tylko na niektóre produkty.
Tego rodzaju strategie stosują wcale nie tylko duże sieci i dyskonty spożywcze. Nic dziwnego. Programy lojalnościowe sprawdzają się w znakomitej większości branż, również w firmach działających na obszarze internetu. W internecie oczywiście zwiększa się spektrum możliwości programów lojalnościowych. Klienci w ramach udziału w programie mogą mieć na przykład darmową dostawę, dostęp do limitowanych serii produktów, lub content za paywallem, zarezerwowany wyłącznie dla nich. Do tego dochodzą jeszcze zniżki, prezenty, vouchery, specjalne wydarzenia.
Aplikacje mobilne w programach lojalnościowych, są lepszą alternatywą niż tradycyjne karty klienta. Bierze się to stąd, że aplikacje te mają większą paletę możliwości. Przede wszystkim aplikacje są niezłym źródłem informacji zarówno dla klienta, jak i dla przedsiębiorcy. Klient wie na przykład o aktualnych promocjach, nagrodach i ofertach. Ma wgląd do historii swoich transakcji, wie ile skorzystał na programie lojalnościowym.
Korzyści dla właścicieli firm:
- Posiadanie bazy klientów
Właściciele na podstawie danych rejestracyjnych klientów, mogą wyciągać przydatne wnioski. Później mogą lepiej dostosowywać swoje produkty do kupujących u nich klientów. - Zwiększenie częstotliwości robienia zakupów przez stałych klientów
Zniżki, nagrody za zebrane punkty, to dodatkowa motywacja do kupowania. - Relacje z klientami nabierają bardziej długodystansowego charakteru
Klienci skuszeni atrakcyjnym programem lojalnościowym, przywiązują się i są mniej chętni do szukani alternatywnych punktów sprzedaży czy usług. - Budowanie marki
Klient może polecić sklep, etc. znajomym właśnie ze względu na program lojalnościowy.
Typy programów lojalnościowych
- Karta stałego klienta
- Punkty lojalnościowe
Klienci zbierają punkty skorelowane z wartością zakupów. Później mogą te punkty wymienić na darmowe gadżety lub zniżki. - Poziomy członkostwa
Klient wspina się coraz wyżej po szczeblach poziomów członkostwa, wprost proporcjonalnie do własnej aktywności, albo wydanych pieniędzy. Zdobycie kolejnego poziomu członkostwa wiąże się dla klienta z korzyściami. Mogą to być dodatkowe usługi w cenie, albo produkty o wyższym standardzie. - Cashback
Cashback to zwrot klientowi części kwoty w formie wirtualnej. Wartość tych wirtualnych pieniędzy klient może wykorzystać na kolejne zakupy. - Partnerstwo i kooperacja; firmy partnerskie
Firmy działające partnersko mogą wzajemnie świadczyć swoim klientom usługi i sprzedawać produkty. Oczywiście z korzyścią dla klientów. Przykładowo gdy klient dokona zakupu w jednym sklepie, może go to upoważniać do uzyskania zniżki na zakupy w sklepie partnerskim. Ten typ programu może łączyć firmy, instytucje, sklepy, działające w różnych branżach.